На корицата на предишната ми книга за София от 2007 г. някой беше лепнал това зловещо стърчило. На същото мнение съм и затова подкрепям разумното искане на гражданите.
Протест в деня на София - 17 септември, проведоха група граждани, които искат да бъде премахната статуята на София, защото напомня на смъртта. Мотивите им са, че черните дрехи са траурно облекло, в дясната си ръка статуята държи погребален венец, в лявата си ръка държи монети, с които по традиция се затварят очите на мъртвите. Върху ръката на монумента е кацнала кукумявка – птицата на смъртта в българската народна традиция, върху лицето си статуята носи златна погребална маска – като в древната тракийска традиция, предаде Нова ТВ.
Според противниците на скулпурата тази статуя от кръста надолу физиологично не отговаря на жена и не може да бъде статуя на Света София, премъдрост Божия, на чието име е кръстена столицата ни.Техните искания са след като бе премахнат паметника “1300 години България” до НДК, да бъде премахната и статуята на Света София от центъра на столицата.
Припомняме, автори на монумента, облицован в тъмен гранит, са скулпторът Георги Чапкънов и арх. Станислав Константинов. Статуята на София е издигната при мястото, където в античността е била главната западна порта на града. Най-вероятно през тази порта на 9 април 809 г. – Великден е влязъл хан Крум. По-късно тук е средновековната църква Свети Спас, където е обесен от турците и погребан от софиянци Киро Геошев, един от 4-мата софийски книжари, дали живота си за освобождението на България от османско робство. През комунистическия режим на мястото, където днес е монументът, е издигнат паметникът на комунистическия вожд и идеолог Владимир Ленин, премахнат през 1991 г.
Източник: factor.bg , 17 септември 2023
Като историк на българското изкуство намирам, че изобщо не разбирате от паметници и технологии. Статията на Чапкънов изразява идеята за София като древен град с минало. Това не е светицата, а патрона на града Улпия Сердика. В ръката си държи венец на славата, на рамото й е кацнала птицата на мъдростта, защото си мислим, че София е и мъдра, за да оцелее толкова векове. Статията е от бронз, а не от гранит и препраща към наподобява ето на древната хризелефантинна техника, макар че тук липсва слонова кост.Ето защо лицето й не е погребална маска, както невежите го тълкуват. Скулптурата е в унисон с класицизма на околните сгради. Там светици не върви да има, защото няма и византийска традиция за скулптура. Спирам дотук, защото явно някой пак не си знае уроците за миналото...
ОтговорИзтриване