Като знам как Карандаш претегляше всяка наша дума преди публикация, представям си неговият пръв учител проф.Илия Бешков как благо-благо би ме „подредил”, ако взема да вадя празни приказки... При добър късмет, бих изслушал „конското” и на френски език, какъвто е владеел изкусно... Та затова, за малкото ми „откритие” – само два-три реда.
Илия Бешков,1940
Годината е 1940-а. Георги Караславов пише ведър материал за хората от провинцията и чудесата на новата, вече близо 400 000 София. Покрай трамвая, електричеството, ресторантите, блясъка, модите и къщите на богатите, Караславов прави и един много силен и точен акцент: ролята на модерното здравеопазване. И новият Противобесен инфекциозен институт. Преди появата му по-заможните са ходели чак до Букурещ да се лекуват от зарази, а фукариите с ужас са чакали да минат 40 дни след ухапването на зверчето да разберат дали ще побеснеят или не...
А сега – София! Столицата! Там има от пиле мляко и всички чудеса на прогреса са на разположение. Заслужава си да попътуваш и пеш, и на магаре, за да си свършиш работа като хората...
Илия Бешков,1940
Материалът е публикуван в сп.”Сердика” и авторът на текста е подписан на две места: и в началото, и на края. А под емблематичните илюстрации няма име дори и като инициали в някоя от картинките. Известно е, че Илия Бешков в този период често не е подписвал рисунките си. Бил е скандално известен и на властта, и на многобройните си почитатели...
Илия Бешков,1940
Но такива виртуозни „драскулки” нямат и нужда от подпис! Разбира се, че прочутите Пижо и Пендо, нарисувани от Илия Бешков, са пристигнали на магаретата си в столицата. Да свалят капи пред напредъка и цивилизацията в София точно преди 70 години.
Източник: сп.”Сердика”,Сф,1940,”Народът и столицата”, Текст: Георги Караславов, Рисунки: Илия Бешков
Няма коментари:
Публикуване на коментар