Блогът на Момчил Попов

Блогът на Момчил Попов

вторник, 28 август 2012 г.

ЛОКУМ - МЕТРО, 1988

- Подпаважен трамвай – 2
Остра нужда от градска железница София изпитва едва в началото на 1970-е години. Колективизацията на „народното стопанство” е превърнала много патриархални българи от селата в паважни номади. Огромни кранове вдигат гигантски панели – трупат бетонни кутии из иначе плодородното Софийско поле. Столицата набъбва като тесто за мекици... Нови „Икаруси”, стари „Чавдари” и тумбести „Шкоди”- автобуси пърдят между индустриалните райони и Великите нови спални комплекси. Хората пътуват напред- назад, натъпкани като в рибни консерви – „Копърка в собствен сос” или „Скумрия в подлютен доматен сос” според това в пиково време ли е, или не...

Но Софийското метро се бави-и... Решение за строежа му е взето още през 1967 г., създадено е специално държавно предприятие, отчуждават се имоти по ул.”Найчо Цанов”, нещо се копае...

Но до приключване на етапа на „Развитото социалистическо общество” през 1989 г. София така и така не се сдобива с метро. Докато в един съседски Букурещ, например, още през 1988 г. работещото вече ново метро е с дължина 23 километра. Не говоря за други столици по света, да не ми влезе пак мушичка в окото и да се разплача.

След два-три дни – на 1 септември 2012 г., столицата на България най-сетне ще има една добре развита (да речем – като млада госпожица на фона на другите) градска железница с 11 нови станции , или общо 27. Погледът към съвременната цивилизация вече ще е доста по-ясен. Лъжите, обещанията и рахат- локумите за бърз обществен трапспорт вече ще са в миналото. И несгодите ще са забравени...

Запазил съм и днес ви показвам изрезка от вестник от 1988 г. В нея красиво, убедително и оптимистично е разказано как преди близо 25 години софиянци сме се возели единствено във въображението си на „Локум-метро”.

БЪДЕЩИТЕ ЛИНИИ НА СОФИЙСКОТО МЕТРО
Из вестник „Вечерни новини”, 1988

УТВЪРДЕНА Е СХЕМАТА ДО 2000 ГОДИНА - ЩЕ БЪДАТ
ИЗГРАДЕНИ ТРИ ЛИНИИ С ОБЩА ДЪЛЖИНА 21 300 МЕТРА, 17 ЕДИНИЧНИ И ТРИ СДВОЕНИ СТАНЦИИ, НА КОИТО ЩЕ СТАВА ПРЕХВЪРЛЯНЕТО ОТ ЕДНО НАПРАВЛЕНИЕ В ДРУГО

Столичният съвет по териториално и селищно устройство, строителство и архитектура одобри вчера следобед схемата на Софийското метро за етапа до 2000 година.

Тя се състои от три линии с обща дължина  21 300 метра. Първата от тях е от ж.к. „Люлин” до Ректората, втората - от надлез „Надежда” до хотел „Витоша - Ню Отани” и третата - от института за спешна медицинска помощ „Пирогов” до площад „Подуяне”. На тях ще бъдат изградени 17 единични и три сдвоени станции: при пл.„Ленин”, Ректората и Народния дворец на културата „Людмила Живкова” (тук ще става прехвърлянето от едно направление в друго).

Строителството ще се осъществява на етапи като до 1992 г. се предвижда да бъде построен участъкът от ж.к. „Люлин” до пл. „ Ленин” (ще припомним, че  до края  на 1990 г. трябва  да  бъде готова отсечката от ж.к. „Люлин” до бул. „Константин Величков”).  През  втория етап до 1994 г. трябва да бъде  завършен  участъкът от пл.„Ленин” до   Ректората. До 1997 г. ще  се строи трасето   със станциите  от надлез „Наежда” до хотел „Витоша - Ню Отани” и до  края на  1999 година  - от  института „Пирогов” до площад  „Подуяне”.

След  приключване   работата на съвета потърсихме повече  разяснения от  авторите на  разработката. Кое всъщност   наложи   актуализирането  на утвърдената през 1976 г. схема на Софийското  метро, какво  главно  трябва  да се изтъкне в новия вариант?

- От приемането на първата схема на метрото в София изминаха доста години - през това време нашият град продължи интензивното си развитие, построени бяха много нови квартали, в които живеят вече десетки хиляди столичани. А с настъпилите градоустройствени изменения се промени и картината на т.нар. транспортни потенциали - промениха се нуждите от развитието на транспортното обслужване по основните направления. При разработката цялостно бяха проучени тези изменения. На базата на анкетните данни от преброяването през 1985 г. и направените актуализации през следващите години, бяха определени най- интензивните и натоварени трасета, маршрутите с изчерпана пропускателна способност за градския транспорт, най - натоварените спирки, направено бе разпределение на прекачванията и пр. На основата на всички тези данни на изчислителна машина бяха проиграни различни варианти - така, че да се намери най - подходящият.

Най-характерното е това, че се премина от вариант метродиаметър към вариант метромрежа (метросистема), което ще позволи да се развърже по-успешно възелът в най-натоварените участъци. В работата ни много ценни бяха консултациите, които получавахме от съветските ни колеги от различни институти и най-вече от Института за комплексни транспортни проблеми, от дирекцията Генплан на Москва и института „Метроги протранс" - споделят ръководителят на ателие „Транспорт и комуникации" към „Софпроект" инж. Петър Терзиев и главният проектант на схемата инж. Иван Милославов.

Ще добавим, че същият колектив вече започва работа над следващите етапи от метросхемата на София, с оглед в средата на идната година цялостният вариант на схемата да бъде готов.
Т. Л.

Речник:  „разтяга локуми” – лъже; „пробутва рахат-локуми” – възторжено, откровено лъже.

Момчил ПОПОВ 

Още по темата:
Метростанция "Европейски съюз” с 12 години по-стара от Евросъюза

Няма коментари:

Публикуване на коментар