Имам приятел, който казва: „Ще повярвам, че комунизмът си е отишъл, едва
когато видя с очите си, че паметникът на Съветската армия вече го няма“. Става
дума за този срещу Университета, в градината с възстановено през 2011г. име
Княжеска.
Защото на практика, в столицата на суверенна България те са два /2 броя/. Има
още един мемориал с костница и добре поддържан парк на хълма Лозенец, по
диагонал срещу хотел „Хемус“. Смислово, паметникът в Лозенец е истински, защото
е спазено условието да пази паметта и костите на загинали през Втората световна
война съветски войници.
Скулптурната композиция в Княжеската градина, с размахан автомат над
главите на мирни и ошмулени от посткомунистическия кошмар софиянци, е една бутафорна
заплаха- предупреждение за силата на комунистическата диктатура. Издигнат е
през 1954 г. по време на най-първата и най-масовата антикомунистическа
съпротива в Източна Европа, а именно Горянското движение. Привидно е „възхвала
и признателност“ към „армията – освободителка“, а всъщност е размахано оръжие
срещу хората, които не приемат комунизма за норма на живот и поведение...
Не знам колко още разсекретени документи, книги, филми и изложби трябва да
се появят на бял свят, за да прозрат най-накрая заседателите в Столична община,
че този паметник е мемориал на насилието, терора и вулгарната агресия на
другарите от „работническо- селската власт“ срещу гражданите на България? И че
още през 1993 г. е взето решение за премахването му?
Може би е дошло време да повторя думите на един от създателите на бутафорията
с автомата, световно известния скулптор проф. Любомир Далчев, брат на поета
Атанас Далчев. През 1979 г. проф. Л. Далчев скандално и демонстративно емигрира
от България, въпреки че е Лауреат на Димитровска награда. Писмото е адресирано
до редакцията на в.“Труд“ през 1993 г. и е изпратено от ателието на скулптура в
САЩ.
ИЗ ПИСМОТО НА ПРОФ. ЛЮБОМИР ДАЛЧЕВ ОТ САЩ, 1993 г.:
- “Моят “Октомври” беше върнат
няколко пъти за поправки като “формализъм”. Най-голямата неудача е фигурата на
комисаря, вмъкната като идеологическа необходимост и която е катастрофа за
устрема, постигнат в раздвижените стойки на лица от натуража... И все пак моята
композиция се отделя рязко от останалото”,
- “И тогава къде са творческите
ценности и постижения в тоя голям паметник? И сега редно ли е на нашата
българска земя още да стърчат паметниците - жалони на робството и жестокостта,
на неправдите и униженията, на страха и подозрението.”,
- “Паметникът на Съветската армия не
трябва да се извисява в центъра на столицата, но не да се унищожи, а да се
пренесе на скромно място.”
Момчил ПОПОВ
На снимката: Скулпторът Любомир Далчев, София, 1945 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар