Блогът на Момчил Попов

Блогът на Момчил Попов

четвъртък, 29 януари 2015 г.

НАЙ-ОРИГИНАЛНОТО СКРИВАЛИЩЕ НА ЛЕВСКИ

130 години от създаването на БДЖ - 31 януари 1885 г. 

"Пътническа локомотива доставена отъ английската компания за линията Русе-Варна, старъ № 284, новъ № 147 г., снимка презъ 1890 г. на гара Варна."

На този английски локомотив от 1866 г. е работил като машинист спасителят на Самарското знаме край Стара Загора, Опълченецът герой Никола Корчев. Скрит между въглищата в товарното ремарке доста често тайно е превозвал от Варна до Русе Апостола на свободата Васил Левски. Този локомотив на снимката е едно от най-оригиналните скривалища на Дякон Левски.
Историята е скрита в спомените на Правнучката на Никола Корчев:
- Бил висок 2,10 метра, с опълченския калпак – 2,30 м – не мъж, а хала, жива машина на бойното поле
- Смачкал двама при самозащита и послужил за прототип на Боримечката в „Под игото”
- После карал парен влак до Букурещ и крил Дякон Левски във въглищата
- С 11 рани счупил в боя при Стара Загора Самарското знаме и успял да спаси българската светиня
- С караул от гвардейци яздел тържествено из София, а хората му ръкопляскали – на героя-опълченец Никола Корчев, знаменосеца на Самарското знаме...


Из спомените на Константинка КОРЧЕВА:

"Но поради буйния си характер прадядо ми Никола не търпял никаква неправда. Една нощ той влязъл в дома на гръцкия владика - Лудия Матей, изнесъл го на гърба си навън и му показал пътя за Гърция, като му рекъл, че за него повече място в Самоков няма и да не се връща. След това турците пак го погват и той започва да се крие в домовете на различни бунтари, докато не решава да замине за Цариград. Там случайно прочел едно съобщение, че се набират машинисти за Барон-Хиршовата железница. Постъпил на работа, изучил занаята и станал  локомотивен машинист - първият български железничар в Барон-Хиршовата железница. Поне аз така знам, че е първият. А като го назначили да кара влак по линията Русе - Варна, на няколко пъти пътувал с него дяконът Левски, скрит във вагона за въглища и дърва. По това време Апостола често трябвало да пътува за Букурещ, където правил събранията на революционния комитет."
Пълният текст: http://izsofia.blogspot.com/2012/03/blog-post.html 

Няма коментари:

Публикуване на коментар