Представите на немските младежи за следвоенната история на Германия силно се различават от официалните концепции.
Немските ученици лошо се ориентират в историята на родната си страна. Такъв е изводът от изследването, проведено от Берлинския свободен университет.
Кой е построил Берлинската стена?
1962 г.
Учените се допитали до 5200 средношколци от Бавария, Северна Рейн – Вестфалия, Бранденбург и Берлин. Задаваните въпроси се отнасяли до ГДР, социалистическата държава от Източна Германия, престанала да съществува преди 20 години. Резултатите неприятно удивили историците. Оказало се, че представите на немските младежи за новата история, меко казано, се отличават от общоприетите. Много млади били убедени, че в ГДР са се провеждали демократични избори и е съществувала отправена към благото на хората социално-икономическа система. Почти половината от източногерманските ученици и 66 процента от западногерманските мислят, че ГДР не е била под диктатура.
По мнението на изследователите, така изказана, едва ли не позитивна представа се дължи най- вече на непознаване на фактите. Две трети от запитаните заявили, че за следвоенната история на Германия малко научават в процеса на учебните занятия. Например, много от тях посочват бившия канцлер на ФРГ, социал-демократът Вили Брандт като политик от ГДР...Далеч не всички могли да отговорят на въпроса кога и от кого била построена Берлинската стена...Дори се намерили двойкаджии и тройкаджии, според които символът на разделението на Германия бил построен от западногерманците или американските военни.
Модата „осталгия”
Но обяснение имат само белите петна в училищното образование. Колкото повече отива в миналото обединението на Германия, толкова по-позитивно германците оценяват ГДР. В началото на 90-те години процентът на тези, които жестоко критикуваха провалилия се социалистически експеримент, беше доста по-голям. Сега на мода е „осталгията” – неологизъм, възникнал от съкращенията на думите „ост” – изток и носталгия. Мрачните, тоталитарни страни на ГДР се забравят, премълчават се. Някои започват да разглеждат ГДР като едва ли не загубения социален рай, където за всички е имало работа и безплатни места в детските градини.
1989 г.
Политиците и експертите реагираха на резултатите от допитването с тревога. Министърът на културана Бернд Нойман нарече дефицитът от знания за ГДР „възмутителен”. Министърът на транспорта Волфганг Тифензее призова родителите от Източна Германия да разказват на своите деца истината за ГДР, за Стената и бодливата тел. Бившият източногермански дисидент Райнер Епелман поиска изменение на учебните планове в немските училища. Необходимо е повече да се разказва на младите за отишлата си диктатура, да се посещават мемориали, да се организират срещи с тези, които са се борили с режима на ГДР, заяви Епелман.
Олег Зинковски, Дойче Веле
Снимки: TIME/SNN
Няма коментари:
Публикуване на коментар